ساختار مو - موی وان
ساختار مو و کارکردهای آن
2023-06-15
علت خشکی پوست چیست
علت خشکی پوست چیست؟
2023-06-15

با اینکه پوست ضخامتی کمتر از 6 میلی متر دارد، اما یک لایه محافظ قوی بشمار می آید. جز اصلی سطح پوست یک پروتئین فیبری به نام کراتین است. این ماده را در مو و ناخن هم می توان یافت. در ادامه با چگونگی محافظت پوست از بدن آشنا می شوید.

در صورت تمایل می توانید پست های قبلی که شامل پوست مهم ترین محافظ بدن، چگونه با ماسک های طبیعی از ریزش موهایمان جلوگیری کنیم، چگونه موهایمان را با ماسک طبیعی تقویت کنیم و… می شود را مطالعه نمایید.

محافظت پوست از بدن – پوست یک سد دفاعی

پوست یک سد دفاعی کاملا موثر در برابر میکروارگانیسم ها و مواد مضر ایجاد می کند اما این سد وقتی بیشترین تاثیر را دارد که سطح آن سالم و دست نخورده بماند.

بعضی از زخم ها که عفونی می شوند، به باکتری هایی که در سطح پوست زندگی می کنند اجازه می دهند که وارد جریان خون شوند. سبوم که مایع روغنی است و از غده سباسه موجود در درم تشکیل می گردد به حفظ حالت ارتجاعی پوست و دفع آب اضافه کمک می کند به دلیل اینکه پوست ما حالت ضد آب دارد، آب را به هنگام دوش گرفتن جذب نمی کنیم.

احساس لامسه ما از گیرنده هایی که در قسمت درم پوست وجود دارد و به فشار، ارتعاش، گرما، سرما و درد پاسخ می دهند ناشی می شود.

در هر ثانیه میلیاردها پیام از تحریکات دریافت شده در سرتاسر بدن به مغز ارسال می شود و در آنجا این پیام ها به صورت یک تصویر حسی در می آید بعضی نواحی حسی مثل انتهای انگشتان دارای تراکم بالایی از گیرنده ها می باشند.

محافظت پوست از بدن – تنظیم کننده دمای بدن

محافظت پوست از بدن چگونه است

پوست در تنطیم دمای بدن نیز نقش بسیار اساسی ایفا می کند. زمانی که در معرض تابش نور خورشید قرار می گیریم، ویتامین D تولید می نماید که برای ایجاد استخوان لازم و ضروری است.

پوست ما نسبت به چگونگی زندگی ما و حتی شغل ما عکس العمل نشان می دهد؛ مثلا پوست دستان یک کارگر ساختمانی ضخیم تر می شود تا محافطت بیشتری از بدن انجام دهد. یا حتی پوست در طول بالا رفتن سن چروکیده می شود و حتی ممکن است رنگ آن تغییر کند که ممکن است در اثر تماس بیش از اندازه آن با نور خورشید و… باشد.

ملانین رنگدانه ای است که اثرات مضر ماوراء بنفش را از بین می برد که این در مواجهه با برخورد مستقیم نور خورشید با پوست توسط اپیدرم و درم بیشتر تولید می شود.

جالب است بدانید ملانین باعث تیره شدن پوست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان