چگونه با ماسک های طبیعی پوستی جوان داشته باشیم؟
چگونه با ماسک های طبیعی پوستی جوان داشته باشیم؟
2018-08-21
لکه های قهوه ای پوست چیست؟
لکه های قهوه ای پوست چیست؟
2018-08-23

یکی ازانواع التهابات پوستی آفتاب سوختگی است که در برخی از موارد با درمان خانگی درمان می شود اما در موارد حاد باید به پزشک مراجعه شود و تحت نظر او درمان را آغاز کرد. آفتاب سوختگی یعنی سوختن پوست بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا سایر منابع اشعه ماورای بنفش.

این پدیده هنگامی اتفاق می افتد که مقدار تابش اشعه خورشید یا دیگر منابع ماورای بنفش بیشتر از توانایی رنگدانه محافظت کننده پوست بدن که نام آن ملانین است، باشد به عبارت دیگر رنگ دانه های تیره در لایه بالایی پوست یعنی همان ملانین هنگامی که در برابر اشعه ماورای بنفش قرار بگیرد بدن برای مراقبت و ترمیم خود شروع به تولید بیش از حد ملانین می کند که این ملانین بیش از حد تولید شده به پوست رنگ تیره و برنزه ناشی ازآفتاب سوختگی را می دهد.

آفتاب سوختگی چیست و چگونه درمان می شود؟

راهکارهای پیشگیری از آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از این پدیده راهکارهای زیر را می توانید امتحان کنید:

  • استفاده از لباس های پوشاننده و عینک آفتابی در برابر آفتاب
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب با spf مناسب
  • قرار گرفتن در سایه

علائم آفتاب سوختگی

این پدیده علائم و ویژگی هایی نیز دارد که شامل:

  • تغییر رنگ در سطح پوست (صورتی، بنفش، قرمز)
  • ایجاد تاول حاوی مایع که ممکن است بترکد و یا خارش داشته باشد
  • تاول هایی که تخریب شده و پوست زیر آنها حساس و دردناک است
  • احساس گرمی در لمس پوست
  • تورم پوست
  • درد یا خارش

آفتاب سوختگی چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه آفتاب سوختگی را درمان کنیم؟

برای درمان آفتاب سوختگی چراکه باعث بالا رفتن دمای بدن می شود می توانید از راه حل های خانگی زیر استفاده کنید:

استفاده از پارچه نخی و خنک: پارچه نخی را با آب یخ خیس کنید (و یا می توانید پارچه را به روغن فندق آغشته کنید) وروی قسمتی از پوست که آفتاب سوخته شده قرار دهید. توجه داشته باشید استفاده از لباس نخی و خنک می تواند به درمان کمک کند.

استفاده از کیسه یخ: مقداری یخ درون کیسه پارچه ای قرار دهید و روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید. توجه داشته باشید یخ را به طور مستقیم روی پوست قرار ندهید.

مصرف مایعات خنک: نوشیدن چند لیوان آب یا آبمیوه خنک باعث می شود دمای بدن خیلی سریع پایین بیاید و به بهبود آفتاب سوختگی کمک کند.

استفاده از محصولات پوستی استاندارد: هنگام خرید محصولات درمان کننده التهاب پوستی کالای مناسب و خوب را خریداری نمایید و از خرید و مصرف لوسیون ها و پمادهای تقلبی موجود در بازار خودداری کنید.

مرطوب نگه داشتن پوست: هنگامی که این پدیده برایتان اتفاق می افتد، برای اینکه روی پوست خشکی ایجاد می شود بهتر است پوست خود را توسط کرم ها و لوسیون های مناسب مرطوب نگه دارید.

پرهیز از استفاده صابون: برای آنکه التهاب پوست بیشتر نشود، از لیف و صابون استفاده نکنید. صابون به علت داشتن خاصیت قلیایی پوست را خشک و حساس می کند و در برخی موارد ممکن است باعث ترک قسمت آفتاب سوخته شود.

به این نکته توجه داشته باشید که حتما با پزشک مشورت کنید و با تجویز او از دارو و مسکن استفاده کنید.

منابع: ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان