شامپوی مناسب برای مو کدام است
شامپوی مناسب برای مو کدام است؟
2018-07-16
روش هایی برای از بین بردن شپش سر
روش هایی برای از بین بردن شپش سر
2018-07-20

شپش ها قرن هاست که در اطراف ما وجود دارند و باستان شناسان نشانه های شپش را به همراه مومیایی یافتند. شپش ها در همه مناطق گشترده جغرافیایی هستند و همچنین در مناطقی که از نظر اقتصادی پیشرفته اند وجود دارند. جالب است بدانید بهداشت کم، حمام نرفتن و به طور کلی هر مساله بهداشتی دیگری دلیل ابتلا به شپش سر نیست. ابتلای به شپش سر می تواند برای هر کسی اتفاق افتد.

آشنایی با شپش سر

شپش سر چیست

نام علمی شپش سر، پدیكولوس هیومنوس كپیتیس است. دوره زندگی آن تنها چند هفته است. شپش ماده در هر نوبت تخم‌ ریزی، حدود100  تخم می‌گذارد و ماده چسبناكی ترشح می ‌كند كه باعث چسبیدن تخم‌ها به مو در نزدیكی پوست سر می‌شود.

8 روز بعد تخم ها سر باز می کنند و حدود 2 هفته این شپش ها بالغ می شوند و در مدت زمانی که زنده اند، روزی 1 – 2 بار از خون انسان تغذیه می کنند.

این موجودات بال ندارد، بنابراین نمی تواند پرواز کند؛ شش پا در اطراف بدن و یک پنجه قوی در انتهای بدن خود در ناحیه دم دارند و این ساختار به آنها کمک می کند تا خودشان را محکم به موها بچسبانند. یکی از ویژگی های آنها با سرعت حرکت کردن است به طوری که دیدن و پیدا کردن آن کار سختی است.

خیلی ها تصور می کنند که شپش ها علاقه زیادی به خون حیوانات دارند و افراد مخصوصا بچه ها از حیوانات خانگی اینبیماری را می گیرند در صورتی که اصلا اینطور نیست و این تصور غلط است. آنها نمی توانند بدون خون انسان بیش از 1 – 2 روز زنده بمانند.

از کجا بدانیم که شپش سر داریم؟

شپش سر چیست

در واقع تنها نشانه هجوم آنها مشاهده‌ کردن شپش‌های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی‌شود. در بسیاری از افراد، شپش‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سر شروع به خارش کند.

برای فهمیدن اینکه به این بیماری مبتلا شدیم یا نه ابتدا باید با استفاده از یک شانه  دندانه ریز از قسمت‌های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر متوجه حضور شپشی شدید آن را با همان شانه از روی مو بردارید.

جالب است بدانید شپش‌ها می‌توانند تا 6 ساعت زیر آب دوام بیاورند. پس حمام‌کردن یا نکردن دلیل بر ابتلای به آن نمی‌شود و اینکه شپش‌ها بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌کنند.

سایز شپش به اندازه یک دانه کنجد است که با کمی دقت می‌توانید آنها را ببینید. رنگ آن می‌تواند سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد.

تخم آن معمولا گرد یا بیضی شکل است و آنها روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می ‌چسبند.

برای مشخص‌شدن تخم شپش می‌توانید بعد از حمام، موهایتان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید؛ تکه‌های سفیدرنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند که به سختی می‌توان آنها را جدا کرد.

منابع: سیمرغبیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان